KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 28, 2008

KISAH SERAM: SPR BELA SAKA

SPR Simpan Pengundi Hantu?
dppkpg.blogspot.

Satu sidang akhbar telah diadakan semalam berkenaan isu pengundi berumur 100 tahun di dalam daftar pemilih yang dikeluarkan SPR selepas hari penamaan minggu lalu.

Mereka merasa sangsi dengan keadaan SPR. Sudahlah terbukti kelembapan mereka mengemaskini daftar pemilih sehingga menjangkau 3 bulan dan ada juga tidak langsung dikemaskini sehingga ada yang bertemu semula pilihanraya yang berikutnya dengan alamat yang belum dikemaskini.

Saudara Salleh dari PRM telah cuba menyelidiki satu nama iaitu sdr Muhamad Radzi B. Ahmad dan didapati pengundi yang berumur 123 tahun tersebut tidak dapat dikenalpasti kerana alamat tersebut adalah palsu dan tidak pernah wujud di kawasan itu.

Adalah dikhuatiri perkara seperti ini memberi peluang kepada orang berkepentingan untuk memanipulasi kelemahan SPR.


Bagi mengelakkan sebarang penipuan dalam pilihanraya kali ini, SPR perlu menghantar surat panggilan kepada mereka dan sekiranya pengundi tidak menuntut nama tersebut, maka nama-nama tadi dikeluarkan dari daftar pemilih.

Pihak yang mempunyai kepakaran meniru dan menghasilkan kad pengenalan malaysia dapat menggunakan nama dan alamat pengundi ini dan mengundi (SPR tidak mengimbas keaslian kad pengenalan pengundi)

Adakah spr telah dipergunakan untuk kepentingan orang tertentu? Atau mereka dengan sengaja bersekongkol dengan kerajaan untuk memenangkan mereka?


Bagi Pas, tipu helah sebegini memang telah dijangkakan dari awal lagi. Sebagai jalan penyelesaian, PACA perlu memastikan nama-nama ini disemak ketika pengundian dijalankan.

PACA perlu memastikan umur di atas kertas sama dengan fizikal pengundi dan jika ianya bersalahan maka PACA perlu berjumpa dengan Ketua Tempat Mengundi KTM untuk menyatakan bantahan.


Apapun inilah buktinya Malaysia yang masih jauh ke belakang dalam segala bidang, samada ICT, pentadbiran mahupun tahap pemikiran.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive