KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 10, 2008

BAKAL PEMIMPIN 2 NEGERI MENGADAP SULTAN

Pemangku Raja Perak Terima Menghadap Wakil PAS, DAP Dan PKR
bernama

IPOH, 10 Mac (Bernama) -- Pemangku Raja Perak Raja Dr Nazrin Shah hari ini menerima menghadap wakil PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang berhasrat menubuhkan kerajaan campuran di Perak.

Rombongan yang menghadap Raja Dr Nazrin selama kira-kira 30 minit di Istana Kinta di sini diketuai Pesuruhjaya PAS Perak Ahmad Awang, Pengerusi PKR Perak Zulkfili Ibrahim dan Pengerusi DAP Perak Ngeh Koo Ham.

Tiga parti berkenaan telah mengumumkan cadangan membentuk kerajaan campuran selepas menguasai 31 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dalam pilihan raya umum ke-12.

DAP menang 18, PKR 7 dan PAS 6 kerusi dan perlu membentuk kerajaan campuran kerana masing-masing tidak menguasai majoriti. Majoriti mudah yang diperlukan ialah sebanyak 30 kerusi.

Barisan Nasional (BN) pula hanya menang 28 kerusi berbanding 52 kerusi yang dikuasainya sebelum ini.

Ahmad berkata mereka telah memohon perkenan Pemangku Raja Perak untuk membentuk sebuah kerajaan campuran.

"Kami menghadap Baginda bagi mendapat perkenan membentuk kerajaan campuran dan telah mengemukakan nama calon Menteri Besar," katanya ringkas kepada pemberita di luar istana.

Turut serta menghadap ialah wakil rakyat dari Behrang (PKR), Jamaluddin Mohd Radzi, Pasir Panjang (PAS) Ir Mohammad Nizar Jamaluddin dan Nga Kor Ming (DAP) Pantai Remis.

Mohammad Nizar yang juga Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perak telah dipersetujui oleh ketiga-tiga parti itu sebelum ini untuk menerajui kerajaan campuran yang bakal ditubuhkan.
Sementara, di Selangor pula ....
Tan Sri Khalid Menghadap Sultan Selangor
uarakeadilan

Shah Alam, 10 Mac - Tan Sri Khalid hari ini berjaya menghadap DYMM Sultan Selangor yang setuju secara dasarnya dengan pembentukkan kerajaan baru di Selangor. Pimpinan DAP dan Pas Selangor juga akan menghadap DYMM Sultan esok.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive