KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

May 15, 2008

Kendi lama singkap asal usul Melayu

Kendi Mahawangsadetikdaily - [...] Namun, andaian itu gagal dibuktikan. Andaian itu juga menyebabkan para pengkaji serta ahli arkeologi berpendapat bahawa ada kemungkinan, tentera Rom sebenarnya gabungan tentera-tentera antarabangsa dan bukan terdiri daripada warga Rom sahaja.

Hal ini yang menjadi bahan fikiran saya apabila terdengar ungkapan yang menyatakan, tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China. (sesetengah pihak ada yang mendakwa ungkapan ini adalah hadis juga, wallahu 'alam.)

Jika perihal kejatuhan Rom diwahyukan kepada baginda Rasulullah s.a.w melalui surah ar-Ruum, apakah ada kemungkinan tentera China juga bersama-sama tentera Rom itu ketika angkatan perang tersebut melawan tentera Farsi? Wallahu 'alam ...

Dan, adakah kerana itu (jika ungkapan di atas adalah hadis), maka Rasulullah berkata tuntutlah ilmu walau ke negeri China? Dan, adakah kerana itu, maka pendakwah Islam terulung seperti Sa'ad bin Abi Waqas telah menjelajah jauh sehingga ke negeri China untuk menyampaikan risalah Islam?

Kita tidak ada rancangan dokumentari yang cukup kuat seperti Discovery Channel atau History Channel. Perlunya Melayu menjejak asal usul mereka kerana hal ini bagi saya adalah sunnah nabi dan sunnah para anbiya' terdahulu.
Beberapa riwayat menunjukkan bahawa Nabi Muhammad pernah melalui beberapa kawasan dan menemui kesan saki-baki peninggalan kaum terdahulu yang ingkar kepada Tuhan, lalu mereka dibinasakan.

Setiap kali melewati kawasan itu, Rasulullah s.a.w bersabda kepada para sahabat agar mereka segera mengambil iktibar dan pengajaran daripada peristiwa kebinasaan kaum terdahulu daripada mereka. ...selanjutnya [KLIK DI SINI]
No2umno - Menarik sejarah melayu....tapi kalau aku berada di zaman dahulu, mungkin kendi tu aku yang punya. Dan bayangkan orang ramai sedang memerhatikan kendi milik ku. Tapi kalau sekarang aku mempunyai kendi dibawah....siapa kah ahli akeologi yang akan temui kendi aku ....

http://www.fomca.org.my/bmalay/UserFiles/Image/kettle.jpg
Phuhhhhh.....aku minta minta kendi aku ni jadi barang sejarah satu hari nanti. Aku nak tanam di bawah tanah jugak.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive