KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Feb 19, 2008

Najib baru hari ini mahu bantu pelajar miskin di MRSM

n32.blogspot.com

Bunyi sahaja PAS memperkenalkan manifesto dengan tema Negara Berkebajikan, Umno dan BN mula tidak senang duduk. Berbagai serangan dan kritikkan dilancarkan terhadap manifesto yang sebenarnya belum pun dilancarkan secara rasmi oleh PAS. Menurut jadualnya Presiden PAS akan melancarkan Manifesto: Kerajaan Beramanah, adil dan bersih - Menuju Negara Berkebajikan pada hari Khamis ini 21 Febuari jam 2.30 petang di Lobi Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, KL.

Bagaimana Umno dan BN menyerang sesuatu yang belum pun dilancarkan? Bermakna mereka bagaikan bertumbuk di dalam gelap, tidak tahu mana arah musuh dan ke mana perginya penumbuk mereka!

Semalam semasa di Parit, Perak Timbalan Presiden Umno Najib Tun Razak mengisytiharkan kerajaan akan menanggung sepenuhnya perbelanjaan golongan pelajar miskin yang menuntut di MRSM menerusi program Bantuan Khas mulai tahun ini. Mereka yang layak adalah pelajar yang dari keluarga yang berpendapatan di bawah RM650 sebulan.

Bermkana selama berpuluh tahun kerajaan Umno/BN memerintah dan sejak penubuhan MRSM, baru hari ini kerajaan mahu membantu pelajar miskin di MRSM, itupun bagi mereka yng dari keluarga miskin tegar. Mengapa RM650, mereka tidak RM1,000 atau RM1,500 yang sebenarnya juga susah dan menghadapi kesulitan hidup dalam negara "Barang Naik" (BN) ini.

Kerana itulah Negara Berkebajikan yang mahu dipelopori oleh PAS itu penting. Saya yakin jika PAS tidak melambung-lambungkan idea ini, pasti kes pelajar di MRSM ini tidak berbangkit. Di sinilah kita mesti bijak membuat perhitungan. Dalam manifesto PAS, bukan sekadar peljara yang berkenaan sahaja yang akan dibantu, malah digariskan bahawa pendidikan di semua peringkat sehinggakan ke IPTA akan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan. Bermakna pendidikan di Malaysia akan menjadi "percuma" di bawah Negara Berkebajikan PAS!

Apa gunanya kita megah dengan pembangunan fizikal, dengan pelancaran koridor disetiap ceruk negara, tetapi kos pendidikan bagi membina dan melatih anak-anak kita dibebankan ke atas ibu-bapa sehingga menyempitkan kos hidup mereka.

Disinilah keutamaan Negara Berkebajikan PAS ternyata berbeza dengan keutamaan Negara Kapitalis/ Kronis dan Opportunis Umno/BN

Beringat-ingatlah kita jangan biarkan diri dan keluarga kita terus terkena.

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive