KONGRES PKR ...LIVE !!! -----> cakkk kat sebelah
Hari terakhir perbahasan Kongres LIVE .... !!!!
Jadual 3 hari KONGRES - DISINI
---------------

HOME [no2umno]

Mar 20, 2008

Sabri Chik: Selamat Datang ke Medan Tempur Media Alternative

atranungkite
"Saya mendengar seharian analisa pru12 di Tv dan membaca di akhbar dan nampaknya UMNO dan BN mengakui bahawa salah satu sebab kekalahan mereka ialah kerana kelem
ahan jentera mereka menghadapi kehebatan media alternative di internet. UMNO telah memberi tugas kepada Sabri Chik untuk menghadapi semua 'ancaman' ini untuk UMNO menang kembali PRU13. Kita mahu berkata kepada Sabri Chik' Welcome to the world of war on truth' dan kita harap Sabri lebih menjadi catalyst kepada 'democratisation of info 'bukannya inhibitor atau penghalang.

PRU 12 telah berlaku dan satu Tsunami politik meletus di seluruh Malaysia terutama di pantai barat yang lebih assesible kepada info dari internet dan persekitaran yang lebih kondusif kepada pembahasan intellectual. Di Pantai Timur oleh kerana internet penetration tidak meluas dan ramai yang tidak berupaya melanggan 24 hr service streamyx, hanya dikalangan pengudi muda yang berlaku tsunami politik . Pengundi disaluran satu yang terpaku kepada tv propaganda UMNO yang meloyakan tidak mengalami gelombang ini.

Semua pakar analisa politik meletakkan faktor kos hidup, koruption, jenayah dan semua mereka tidak ketinggalan meletakkan media alternative yang menjadi penyebab UMNO dan BN merudum dan hampir hampir hilang terpelanting keluar dari dunia politik Malaysia. UMNO mesti ingat itu baru stage pertama kebangkitan media alternative dan kita tidak tahu apakah jenis teknologi masa hadapan yang akan memumkinkan berbagai inovasi yang tidak terfikir oleh umno untuk di hadapi. Ini adalah sihat kerana dengan teknologi UMNO tidak lagi boleh memonopoli media dan maklumat.

Bagi UMNO mengkaji kekalahan bukannya bertujuan mencari kebenaran atau kegagalan emlaksana amamanh . Mereka lebtetapi lebih kepada kegagalan meneka dan menhancurkan kekuatan partiih melihat kegagalan pru12 sebagai kegagalan mereka menangani pihak lawan yang mengancam kejayaan umno dalam pilihanraya. UMNO sebenarnya parti yang buta mata dan hati dan tidak boleh memahami haq dan bathil. Apabila tidak dilantik calun, exco, mb atau menteri makan mereka akan letak jawatan dan mengugut parti mereka sendiri. Apabila di beri jutaan ringgit baru mereka akur. Ini menyerupai parti serigala yang memburu dalam kumpulan. Sebab itu lah tiada 'keberkatan' dalam jentera penerangan umno samaada melalui media tv atau pun internet. Bila TV tidak berkat , orang menyampah melihatnya kerana tidak ada Nur yang terpacar dari programme nya. Tidak ada ilmu yang dapa di manafaati. Tidak ada kesedaran yang dapat di rasai. Tidak ada kejernihan pemikiran yang dapat mengalir .

Tidak di nafikan UMNO mempunyai website sendiri untuk menyaingi media alternative melalui internet namun oleh kerana orang telah meluat dengan propaganda umno dan tidak percaya maklumat dalam web site umno maka website itu tinggal menjadi web cob bukan website.

Sabri Chik adalah seorang aktivis pelajar dahulu dan beliau dahulunya adalah orang PAS dan aktivis PAS. Tetapi kesempitan hidup telah menjadikannya oppotunist politik yang sanggup bekerja untuk sesiapa kalau ongkos nya bagus. Hubungan nya dengan tengku Razali Hamzah telah membawanya kepada UMNO dan oleh kerana hebatnya dia memuji Pak Lah dalam satu mesyuarat agong UMNO maka Sabri menjadi s/u parliment dan akhirnya Menteri Penerangan Malaysia.

Saya mengalukan pelantikan Sabri Chik sebagai Menteri Penerangan Malaysia. Saya berharap beliau dapat balik ke konsep asal penerangan negara iaitu menjadikan kementerian penerangan sebuah kementerian yang menjadi platform untuk dialog rakyat dengan pemerintah dalam suasana yang lebih bebas selamat ceria dan berkesan. Buat masa ini TV dan sistem penerangan kerajaan Malaysia telah menjadi sistem propaganda UMNO dan ini telah meloyakan semua rakyat Malaysia. Di tambah pula TV 1 yang murung setiap masa akibat terlalu banyak warna biru pada setiap paparan untuk tujuan men'induce' rakyat supaya sentiasa mengingat warna BN itu. Jika Sabri Chik terus mengikut perangai lama Zainudin Maidin atau Mat rahmat makan boleh di katakan Menteri Penerangan ini akan tidak relevan dalam masa yang singkat saperti tidak relevannya TV di bawah menteri menteri terdahulu.

Temuramah Sabri Chik dalam you tube berkaitan media alternative dan blogger amat memerangsangkan. Nampaknya sabri bersikpa positive kepada freedom of speech dan expression namun masa akan menentukan samaada perkataan itu menjadi kenyataan. Kita berharap Sabri Chik akan membuat satu reformasi drastik di kementerian penerangan supaya kementerian ini menyemarakkan kebebasan bertukar maklumat dan komunikasi di kalangan rakyat untuk meraikan ' democratisation of info'.

Sebenarnya kebebesan untuk mendapatkan maklumat merupakan basic right of human being termasuk rakyat Malaysia. Menyekat kebebasan ini bermakna menyekat fitrah manusia yang berkehendakkan maklumat. Kita mengharapkan Kementerian penerangan katalyst kepada proses pembelajaran seumur hidup rakyat Malaysia bukan nya alat propaganda zaman communist dan fascist saperti berlaku pada post 2nd world war. Jika kementerian penerangan menjadi 'mind numbing ' bukannya 'mind nurturing' maka blogger dan penggiat media alternative akan datang sebagai savior atau penyelamat kepada rakyat untuk memberi mereka hak mereka iaitu ' honest and truthful info' yang akhirnya akan menukar terus politik Malaysia di PRU13. Kita boleh katakan bahawa media alternative sekarang adalah 'a force to be reckon with'dan Sabri Chik jangan membuat sebarang foolish statement atau gerak sumbang yang akhir nya akan merugikan semua pihak.

Inshaallah sama samalah kita jadi penerangan sebagai perkara yang menjadi fardhiyah dan amal soleh .Jadilah aktiviti menyampaikan kebenaran sebagai amanah dan berbohong pula adalah khianat. Kita menyeru agar Sabri Chik tidak lagi buta dan pekak kepada kebenaran kerana manusia buta dan pekak kepada kebenaran adalah lebih teruk dari al an'am. Selamat bertugas untuk kebenaran dan keadilan.
"

0 comments:

Posting terkini

Blog Archive